Det har pratats en hel del om Googles nya algoritmförändring, mer känd under namnet Mobilegeddon som rankar mobilvänliga sajter bättre i organiska sökresultaten sedan den officiella lanseringen förra veckan. Vissa kallar det en hype och ett PR-stunt från branschen och andra pratar om drastiska förändringar inom ehandelsbranschen.
Egentligen har detta pågått sedan en tid tillbaka. Jag delade personligen en artikel här på LinkedIn i januari där man såg viss typ av förändringar i rankningen beroende på hur mobilvänliga sajter (ur Googles perspektiv) är i just mobila sökresultat och ryktena kring en stor förändring kommande månaderna.
Här tänkte jag ge min syn på algoritmförändringen och hur det kan påverka dig som verkar inom ehandel. Låt oss först gå igenom vad Mobilegeddon innebär konkret. Mobilegeddon, mycket enkelförklarad, ger sidor som uppfyller Googles kriterier för en bra mobil upplevelse i mobila sökningar bättre rankningsplatser.
Mobila sökningar – Algoritmförändringen och uppdateringen gäller sökresultat som visas efter sökningar på mobila enheter. Sökresultat på desktop är inte påverkade i stunden jag skriver detta.
Andra parametrar – Tänk på att Mobilegeddon är en parameter utav nära 200 andra parametrar som bestämmer hur olika sidor i din sajt rankas av Google i det organiska sökresultaten. Så att påstå den här förändringen i algoritmen kommer att vara en total avgörande faktor för din överlevnad är en klar överdrift i mina ögon.
Indexering – Algoritmen tolkar inte hur mobilvänlig din hela ehandelssajt är utan indexerar och bedömer ”mobilvänligheten” sida för sida och därmed rankningen. Bara för att en sida utav flera i din ehandelsplats inte godkänns av Googles algoritm innebär inte att hela din sajt straffas för detta. Åtgärdar man ”problemen” på sidor som inte godkänns så kan bedömningen bli en annan vid nästa indexreingstillfälle.
Vad är mobilvänlig? – Tyvärr hör jag mycket om att Googles tolkning av ”mobilvänlig” innebär enbart Responsiva sidor vilket är helt inkorrekt. Även mobilanpassade sidor kan godkännas av Google och det finns ingen garanti för att bara en sida som är responsiv ska godkännas av Google som mobilvänlig.
Mobilegeddon gäller enbart Google – Tänk på att algoritmförändringen gäller enbart Google och inte andra sökmotorer som Bing eller Yahoo.
Summa summarum kommer inte ehandelssajter att gå i konkurrs närmsta tiden på grund av Mobilegeddon. J Vissa sidor i din ehandelssajt kommer kanske att rankas sämre efter algoritmförändringen i mobila sökresultat och vissa andra sidor rankas högre och din ehandelssajt kommer inte att försvinna ur SERP:en över en natt. Förändringen innebär mer fokus på din mobila strategi samt din strategi för kundupplevelse allmänt.
Vad göra?
Det är viktigt att påpeka att det inte är rankningen på enskilda sökord via mobila enheter som är den största avgörande faktorn i din försäljning. Hur Mobilegeddon påverkar din försäljning kan analyseras ganska enkelt.
Däremot med tanke på komplexiteten i algoritmförändringen, beroende på typ av sida och även vilket sökord dina målgrupper använder sig för att hitta er på Google, är det svårt att visa exakt hur man ska gå till väga för att bemöta detta.
Om dina viktigaste KPI:er baseras på sökord då blir analysarbetet mer omfattande och komplext. För varje sökord bör du analysera både för mobila användare och desktopanvändare. Är dessa sökord långa blir analysarbetet ännu mer komplext.
Jag rekommenderar att börja med Googles Mobilvänlighetstest för att se hur Google ser på din sida. https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
När det gäller analys av sökord så ska du via ditt analyticsverktyg (Google Universal Analytics, Coremetrics, Omniture eller andra) titta på trafik från mobila enheter och använda organiskt sök som filter. Sen logga in på Google Webmaster Tools och titta på ”Sökfrågor” och ”Populäraste sidorna” och analysera hur Mobilegeddon har påverkat dina sidor.
Tveka inte att höra av dig om du har frågor och tankar om artikeln.
Hossein Madanee