Klockan 12:00, Kungsgatan i Stockholm, mitt i lunchrushen. Jag använder lunchen för att kolla upp Samsungs nya 55tum nya Led tv. I affären väcks mitt habegär. Fin svärta, lysande färger, snygg design, tunn… lite dyr kanske? Jag tar fram min mobil och gör en prisjämförelse på nätet.
Jag hittar en webbaffär med enheter i lager till ett bra pris. Jag går in på deras hemsida. Fin presentation, många bilder och kommentarerna från tidigare köpare säger att kundsupporten är bra och leveransen snabb. Klick. Jag köper.
Mobila enheter, sociala media och digitala kanaler har förändrat hur vi konsumenter handlar. Om inte den fysiska butiken kan matcha pris, informationsbehov och köpupplevelse riskerar den att reduceras till ett ”showroom”, där själva köpet hamnar hos ett annat företag med bättre utbud, pris och information.
Att ha tydlig, berikad och inspirerande produktinformationen och att lägga stor vikt vid hur den presenteras och tillgängliggörs blir ett allt viktigare sätt att differentiera sig då produkterna många gånger är mer eller mindre identiska. Dagens konsumenter förutsätter att de kan:
- Köpa när som helst. Var som helst (Mobile)
- Ta in åsikter från andra konsumenter (Social)
- Kunna välja från 1000-tals olika produkter och produktvariationer (Endless Aisles)
Som återförsäljare gäller det att anpassa säljkanalerna. De företag som bäst kan konkurrera på den digitala arenan och skapa samverkan mellan de digitala och fysiska säljkanalerna kommer att vinna.
Om produkterna är identiska mellan olika affärer så gäller det att differentiera sig genom kundnöjdhet, service, produktpresentation, samtidigt som priset inte får avvika för mycket mot konkurrenterna.
Ett exempel hur på hur detaljhandelsföretag kan se till att ha det bästa kunderbjudandet gentemot de 100-tals olika affärer som kunderna kan välja på är att använda mjukvara för att samla in konkurrenternas digitala produktinformation och priser från databaser, webben, sociala media etc.
Mjukvaran kan hjälpa till att tolka produkternas textsträngar och dela upp den i komponenter och attribut som t ex, varumärke, storlek, upplösning, skärmtyp m.m. Med hjälp av informationen kan affärerna sedan lätt jämföra hur deras affär förhåller sig prismässigt mot konkurrenterna och direkt anpassa priserna för att ha det mest attraktiva erbjudandet för kunden.
Att införa ett PIM-system för att hantera sin produktinformation är mer eller mindre en förutsättning för att lyckas med en framgångsrik multikanalstrategi. I takt med att handeln blir allt mer digital blir informationens roll bara viktigare och viktigare.
/ Jacob Brandel