Startskottet för årets julhandel brändes av med ett pang i och med förra fredagens Black Friday tätt följt av Cyber Monday denna veckan. Båda arv från USA, en tradition som nått Sverige och inte verkar släppa taget. Senaste e-barometern rapporterar att vi kommer köpa julklappar online för 5,4 miljarder kronor. Med mycket ambition, mycket jobb, mycket barn och väldigt väldigt väldigt lite tid räknar jag mig till de 36 procent av konsumenterna som kommer handla klapparna på nätet. Jag gör upp med min inre Grinch och accepterar att ge hör julen till. I mitt blogginlägg reflekterar jag vad som triggar mig att köpa och vad som får mig att välja var affären hamnar. Kanske kan mina tankar hjälpa dig att tänka rätt?

Sökmotoroptimeringens stora dilemma

Tittar på listan över de klappidéer jag lyckats få ihop och tyr mig till Google, min vän och förtrogne. Jag skriver in ”Mörkblå hjälm” i rutan. Jag vill inte ha en röd, inte en grön eller en vit. Den skall vara MÖRKblå. Massor av svar från sökmotorn, de jag hittar är förvisso blå men kornblå, ljusblå, turkosblå men ingen som är MÖRKblå. Köpet landar hos den som har exakt den hjälmen jag vill ha. Den mörkblå. Ta din sökmotoroptimering hela vägen, smaka på ett sökord, tänk på prefix och suffix som hör ihop med ett ord och koppla ihop dem med din produkt. Ta steget från blå till mörkblå och hjälp mig hitta exakt det jag behöver. Inte bara det du vill sälja.

 

Bikester

Att kunna handla där jag är

Jag sitter på bussen och scannar av den privata mailen i telefonen. Där har det landat ett mail från en butik där jag är kund. I nyhetsbrevet marknadsförs dagens kalenderlucka, ett erbjudande too good to refuse. Butiken frågar mig, i nyhetsbrevet, hur jag vill handla, med tydliga och enkla ikoner. Desktop, mobil eller surfplatta. Jag väljer mobilikonen av nyfikenhet och hamnar direkt i erbjudandet, på en mobilanpassad sida. Done deal, jag lägger varan i kassan, betalar och vips är det check på ännu en klapp.

Det är inte alltid den billigaste varan som vinner

Nästa steg i klappjakten är en mycket eftertraktad leksak, kanske inte så unik men högt på önskelistan. En vara av känt varumärke skapar läge för lägsta-pris-letning. Jag går in på en prisjämförelsesite och söker. Hos butikerna med billigast pris blinkar lagersaldona rött och jag får scrolla en bit ner för att hitta en butik som flaggar grönt. Jag har aldrig hört talas om butikerna men är beredd att ge en av dem en chans bara leksaken landar i min julklappssäck. Klickar in på en butik på måfå och möts av ett meddelande på skärmen som säger att de är glada att jag gjort en prisjämförelse på nätet och vill välkomna mig som kund hos dem. De erbjuder mig 5 % extra rabatt som automatiskt dras av i kassan. Jag tar fram kortet redan innan jag läst klart.

Ditt interna sök är lika viktigt som din sökmotoroptimering

Vill mig minnas att jag sett en klänning i en reklamannons som passar i min klappsäck och går med raska tangentknapper-steg till butiken online. Musen rör sig oroligt över skärmen. Var är sökrutan? Var är den gömd? Jag vill ju bara få skriva in klänning och få en sökresultatsida att börja filtrera utifrån. Börjar klicka mig ner bland kategoriurvalen men inser att jag behöver ta mig allt för långt ner i strukturen för att ens komma till rätt ställe. Jag ger upp och tänker mister jag en står tusende åter. På Google. Där knapprar jag in en glittrig nyårsklänning och snabbt har jag gjort ännu ett köp. Någon annanstans. Glöm inte att ditt interna sök är lika viktigt som din sökmotoroptimering! Jag kanske redan är kund hos dig och känner till din butik och behöver inte söka mig fram till ditt sortiment på sökmotorn. Men det betyder inte att jag lätt hittar hos dig. Guida mig genom mitt köp genom att låta mig söka och göra urval i ditt utbud utifrån mina egna behov.

Köpt Google positionering ger inget köp utan relevant och prisvärdigt erbjudande

Längst upp i sökresultatet hittar jag en butik med ett namn som låter som någon som har precis det jag letar efter. Eftersom de betalat för att hamna högst upp i sökresultatet tar jag för givet att de har ett bra erbjudande för just mig. Jag känner mig nära ett köp. Men då jag är novis på området gör jag ett besök hos en annan butik för att se vilka andra produkter av samma typ som finns på markanden.  Chockad ser jag att butiken som betalat för att hamna högst upp på Google också vill ha hutlöst betalt för varan. Vänder snabbt på min digitala klack och springer till en annan butik som har samma vara till ett mer konkurrenskraftigt pris. Tänk på att om du positionerar dig högst upp på Google så har du en unik och framträdande position. Använd det till att sticka ut prismässigt, eller genom annat erbjudande som gör att jag inte väljer bort dig.  Köpt annons ger inte alltid fler köp.

Min klappjakt har bara börjat. Nu vill jag hitta de unika presenterna. De där som skapar ett imponerat wow när paketet öppnas. Kanske finns de på nätet. Kanske finns de i markbutik. Handlar, det gör jag hos den som uppmärksammar mig som kund. Mer om detta i nästa inlägg.

 

Lämna en kommentar

(Kommer inte att publiceras)


7 − = fem